Zichzelf verkopen

Gelezen in Stad van de Toekomst op 22 oktober 2010:

Eerder schreef ik over de voortreffelijke bijlage bij de Financial Times over steden. De laatste ging helemaal over duurzaamheid. Nee, ‘’The Future of Cities’ is een excellent initiatief, met de blik op de wereld gericht. Afgelopen week trof ik ook bij mijn NRC Handelsblad een bijlage over steden aan, getiteld ‘’Stad van de Toekomst’’. Op het omslag een aansprekende foto van hoogbouw in Hong Kong. Binnenin tref ik alleen stukjes aan over Nederlandse steden: Rotterdam, Amsterdam, Almere, Eindhoven, een keuze die een zekere opvatting over het begrip ‘’stad’ in de Nederlandse context verraadt. Veel burgemeesters die hun steden op nogal ordinaire wijze promoten (Eindhoven is “een speler in de wereldtop”, zegt burgemeester Van Gijzel, en kenmerkt zich door “een zinderende bedrijvigheid”). De stukjes worden afgewisseld met advertorials van energieleveranciers en bedrijven, het accent ligt op duurzaamheid. De kwaliteit van het geheel stelt danig teleur. Bovenaan lees ik dat deze bijlage afkomstig is van uitgeverij Reflex. Ik lees dat Reflex zich heeft gespecialiseerd in dit soort bijlagen. Er staat ook: “De Reflex Uitgeverij onderscheidt zch door de focus op kwaliteit en de scheiding van artikelen en gastbijdragen.” Onderscheid noch scheiding kan ik traceren. De steden doen precies hetzelfde als de bedrijven: zichzelf verkopen.

Het bontst maakt Hans de Boer het. Deze CDA-topman schrijft een soort redactioneel, helemaal voorin het nummer. De Boer heet “econoom, ondernemer en (president-)commissaris.” En: “ Hij is ook voorzitter van Rotterdam Central District, de publiek-private samenwerking van de gebiedsontwikkeling rondom het nieuwe CS te Rotterdam.” Is dit een advertorial? We lezen een ronkend stukje over mainports en bereikbaarheid. “Een paar zaken, zoals de Rotterdamse haven en Schiphol, pakken we goed aan. Maar over de verbetering van de ondersteunende weg- en railinfrastructuur doen we te lang. We zijn ons onvoldoende bewust van het kritische gehalte van de factor bereikbaarheid voor onze economische en stedelijke ontwikkeling.” Hoezo stedelijke duurzaamheid? Vervolgens moeten we van De Boer de hoogte in rond knooppunten in de centra. Ten slotte noemt hij het hogesnelheidsnet. “Straks sta je vanuit Rotterdam Centraal binnen 20 minuten in de vertrekhal van Schiphol.” Duurzaamheid?? Steden? Ben benieuwd hoeveel Rotterdam Central District aan Reflex heeft betaald. Rotterdam mist duidelijk zijn Riek Bakker.


Posted

in

,

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *