HSL Amsterdam-Londen

Gelezen in Het Parool van 5 september 2007:

Afgelopen week reed de Eurostar tussen Londen en Parijs met een recordsnelheid van slechts twee uur en 3 minuten. Nog even, en er rijden liefst achttien treinen per dag tussen deze twee metropolen. In Londen is de nieuwe eindhalte St. Pancras. Daar stap je op de metro in alle richtingen, want onder St. Pancras halteren liefst zes verschillende metrolijnen. "Eurostar stelt Britse zakelijke reizigers voor het eerst in staat ‘s morgens voor negen uur in het centrum van Parijs of Brussel te zijn, met nog een hele werkdag tot hun beschikking," aldus Richard Brown, topman van Eurostar.

De Brit hoopt op termijn ook een lijn tussen Amsterdam en Londen te openen. Dat is mooi, maar was het geen beleefdheidsuitspraak van een Brit tegenover de Nederlandse pers? Enfin, laten we ervan uitgaan dat zo’n verbinding er ooit komt. Vanaf 2014 mogen we twee metrolijnen onder Amsterdam CS verwelkomen, de Noord-Zuidlijn en de Oostlijn; onder station Zuid-WTC liggen er tegen die tijd eveneens twee. Daar moeten we het dan mee doen.

Nu ja, werpt u tegen, de Britse zakenreiziger zal vermoedelijk toch alleen maar op de Zuidas willen zijn. Want voor het overige heeft de Amsterdamse metropool nu en ook straks geen hoogwaardige werkgebieden in de aanbieding. Almere, Hoofddorp en de haven, daar komt voorlopig geen metro. Er is zelfs geen zicht op een A6-A9-wegverbinding. U heeft gelijk. Amsterdam heeft de slag om de hogesnelheidtreinen allang verloren.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *