Een enkeltje Amsterdam-Wenen

Gezien in Wenen op 2 mei 2o11:

Afgelopen week de Bahnorama in Wenen beklommen. Het is een 60 meter hoge houten toren die uitzicht biedt over het in aanbouw zijnde Hauptbahnhofterrein van Wenen. Het uitgestrekte gebied is gelegen ten zuiden van Belvedere, het door UNESCO beschermde paleizencomplex met tuinen van de Habsburgse vorsten buiten de oude Ringstrasse. De stad Wenen bouwt hier samen met de Oostenrijkse spoorwegen aan een compleet nieuwe binnenstedelijke infrastructuur van spoorlijnen en centraal station dat de treinen uit Noord- en West-Europa rechtstreeks gaat doorgeleiden naar Bratislava, Budapest en Istanbul. Spoorlijnen uit noord, zuid, oost en west worden hier met elkaar verbonden, oude kopstations verliezen hun positie, goederenlijnen verdwijnen, ze maken plaats voor zeker twaalf nieuwe sporen die, verhoogd, op een kilometerslang viaduct dwars door de stad zullen worden geleid. Ter weerszijden verrijzen winkelcentra en kantorencomplexen, waaronder het hoofdkantoor van ÖBB, met even verderop langs het spoor nieuwe binnenstedelijke woongebieden. De Weners zijn opgetogen, hun stad ondergaat aan de zuidkant een ware metamorfose. Het geheel wordt op het Weense metronet aangesloten. Het ziet er allemaal fantastisch uit.

Zo’n grote gebiedsontwikkeling rond een compleet nieuw centraal station aan de zuidkant van de hoofdstad Wenen, het doet onmiskenbaar denken aan de Amsterdamse Zuidas. Ach ja, hoe staat het daar ook alweer mee? De sporen liggen er op dikke zandlichamen, op afzienbare tijd worden er nog zeker zes sporen aan het geheel toegevoegd, de Noordzuidlijn zal er halteren en wat er met de Amstelveenlijn gebeurt is nog onduidelijk. Zeker, de hogesnelheidstreinen uit Berlijn, Parijs en Londen zullen er halteren. Het enige wat nog moet gebeuren is de snelweg A10 onder de grond brengen. Eerst daarna kunnen er woningen worden gebouwd. Verdwijnen op termijn ook de sporen en de metro in het dok of wordt de ruimte onder de sporen uitgegraven, dan ontstaat een centrumgebied dat de Amsterdammers danig zal inspireren en dat tien keer meer programma toelaat dan het Hauptbahnhofgebied in Wenen. Dergelijke gebiedsontwikkelingen, ze geven hoop. Europa bouwt binnenstedelijk, in hoge dichtheid, en geeft daarmee vorm aan openbaar vervoer ten behoeve van nieuwe centrumfuncties. Het enige is, dat Hauptbahnhof Wien al gereed komt in 2015, en de Zuidas op zijn vroegst tien jaar later. Als de Nederlandse regering tenminste positief beslist.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *