Gelezen in Het Parool van 8 maart 2008:
Neem nu Parijs, Londen en, welja, Amsterdam. In Parijs en Londen zijn verkiezingen in aantocht voor het burgemeesterschap, in Amsterdam niet. In Parijs en Londen zijn de zittende burgemeesters, Bertrand Delanoë en Ken Livingstone, op dit moment waanzinnig populair vanwege stringende maatregelen die zij de afgelopen periode hebben getroffen tegen het autoverkeer in hun stad. Veel inwoners zijn ontzettend blij met de sterk verbeterde leefkwaliteit als gevolg van het terugdringen van het autoverkeer uit hun stad. Zoals ik eerder al schreef is de afgelopen vijf jaar het autoverkeer in Parijs met liefst 20 procent teruggelopen. In Londen is dat niet veel anders; daar moet door de automobilist stevig worden betaald als hij door de stad rijdt (dus niet als hij parkeert), en met de inkomsten worden nieuwe fietspaden gefinancierd. De twee (linkse) burgemeesters, schrijven de kranten, zullen waarschijnlijk worden herkozen; die van Parijs wordt zelfs genoemd als toekomstige president. Ik bedoel maar, deze lokale verkiezingen zijn nationaal, nee internationaal, groot nieuws als betrof het landelijke verkiezingen.
In Amsterdam is het autoverkeer de afgelopen jaren juist toegenomen. Wij kennen dan ook geen burgemeestersverkiezingen. In Amsterdam ligt weliswaar een plan gereed voor een milieuzone naar Berlijns voorbeeld, maar die is alleen bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren, niet om de auto te weren. De auto’s mogen nog steeds massaal de stad in, als ze maar schoon zijn. Alleen het parkeren wordt duurder. Een erg lief plannetje dus. Het wordt in Amsterdam verdedigd door een wethouder. Zelfs tegen zijn voorzichtige plan rijst heftig verzet van de kant van de regering in Den Haag. Daar stelt men: ja hoor eens, als elke stad zomaar een eigen regime begint, dan is het einde zoek. Datzelfde Den Haag doet er al jaren over om iets van rekeningrijden nationaal doorgevoerd te krijgen. Nee, het is nog erger. Zelfs de lokale Amsterdamse krant, Het Parool, is het met ‘Den Haag’ eens en huilt om alle automobilisten die nu in onzekerheid zouden verkeren. Dat is Nederland. Dat is Amsterdam. De oplossing? Ik zou zeggen: maak een gedegen plan voor de vermindering van het autoverkeer binnen de ring van Amsterdam. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit en wordt de stad aanzienlijk leefbaarder. Den Haag kan daar niet tegen zijn. En ook: Londen en Parijs gingen Amsterdam voor, met succes.
Geef een reactie