Gehoord op 10 maart 2012 in Amsterdam:
Afgelopen week een bezoek gebracht aan Tijdmakers, creatief bureau voor social flow. Het Amsterdamse bureau werkt aan de voorbereiding van ‘Springsnow’. Springsnow is “een campagne en route rondom de iep en het magische fenomeen van de lentesneeuw in Amsterdam.” Vanaf voorjaar 2012, tussen 21 april en 21 mei, zal jaarlijks de lentebloesem van de 75.000 Amsterdamse iepen worden gevierd, “als een ode aan de lente, ‘t leven en de iep.” Alle Amsterdammers worden opgeroepen om de wervelstorm van iepenzaadjes in beeld te vangen onder de noemer “Catch the springsnow’. Er komt een tentoonstelling in de palmenkas van de Hortus, een acht kilometer lange iepenroute zal door de stad voeren naar het nieuwe iepenarboretum op de IJ-oever in Noord en nog veel meer. Rond de iep, aldus Lieuwe en Martijn Wijnands van Tijdmakers, zijn zoveel verhalen te vertellen, het seizoen van de bloei van de iepen is zo magisch, dat een festival in Amsterdam op zijn plaats is. Elke organisatie kan meewerken vanuit zijn eigen visie en verhaal. Springsnow wordt een Amsterdams feest, dat jaarlijks kan groeien.
Het Springsnowfeest is geïnspireerd op het ‘Nationale Festival van de Bloesem van de Kers’ dat jaarlijks rond 27 maart in Washington DC wordt gevierd. Op die datum in 1912 plantte de vrouw van de Japanse ambassadeur in de Amerikaanse hoofdstad de eerste twee Japanse kersen in West Potomac Park. Sindsdien wordt dit ritueel jaarlijks herhaald. In 1965 stonden er al 3800 kersen in het park te bloeien. Rond de bloesemende bomen groeide later een festival dat inmiddels jaarlijks 700.000 bezoekers trekt. Elke dag is er een sushi-viering, er zijn schoollessen over kersenbloesems, een fietstocht naar het Getijdenbekken, tentoonstellingen, dansvoorstellingen, Japanse krijgskunstdemonstraties, picknicks en optochten. Het festival, georganiseerd door burgergroepen, wordt telkens afgesloten met een grootse parade. Steden als Washington varen er wel bij. Zo’n festival, maar dan rond de iep, past perfect bij iets als een Amsterdamse Floriade. Het doet ook denken aan Paris Plage. Het bevat alle ingrediënten van de nieuwe open planning. Immers, er is een inspirerend idee dat aansluit bij de identiteit van de stad, er zijn een paar evenementen (tijdstip, route, tentoonstelling, feest), iedereen kan zich met zijn eigen verhalen aansluiten, het inspirerende idee keert jaarlijks terug, waardoor het verder kan groeien. Zo ontstaat een beweging die op termijn de hele stad kan transformeren. Catch the springsnow!
Geef een reactie