Gelezen in Het Parool van 12 februari 2010:
De wetenschap maakt onmiskenbaar vorderingen. Moesten wij geografen vroeger nog leren dat mensen naar de stad trokken om er werk te vinden, eindelijk zijn de economen, althans van de Vrije Universiteit in Amsterdam, erachter dat mensen minder voor werk naar de stad trekken, dan voor het vinden van een partner. “Volgens de economen van de VU heeft de stad als huwelijksmarkt een grotere invloed op de huizenprijs dan de werkgelegenheid.” De onderzoekers volgden de levensloop van ruim 23.000 Denen van 1980 tot 1995. (sic!) Ze kwamen tot de ontdekking dat aantrekkelijke vrijgezellen vaker naar de stad verhuizen dan onaantrekkelijke. Aantrekkelijk wil zeggen: een goede catch, gebaseerd op opleiding, inkomen en werk van de vader. Ben je aantrekkelijk, dan bezit je veel waarde. “Elke week dat je vrijgezel bent, is dan heel kostbaar: het verschil in waarde tussen wel en geen relatie hebben is namelijk voor die mensen heel groot. Dat verschil is kleiner wanneer je niet aantrekkelijk bent, want dat is je partner óók minder aantrekkelijk en zit er dus minder verschil tusen single zijn en een relatie hebben.” Daarom wonen er in grote steden vooral aantrekkelijke mensen, op het platteland onaantrekkelijke. “Iedereen blij, want onaantrekkelijke mensen vinden in de stad toch niet snel een partner.”
Overeenkomstige conclusies trokken wij vanuit de Dienst Ruimtelijke Ordening drie jaar geleden in Nieuwe Openingen nr. 6, 2007, getiteld ‘’Hier werden wij verliefd”. Stadsecoloog Remco Daalder schreef in dat nummer: “Amsterdam heeft een geile naam en dat is al eeuwenlang zo, (…). Het is een vicieuze cirkel: Amsterdam heeft die naam en dus komen jongeren uit het gehele land toegesneld, dus barst de stad van de op sexueel contact gerichte jongeren, waarmee Amsterdam haar naam weer bevestigt. Daar mogen we als stad blij mee zijn. De jongeren bevolken onze universiteiten, stichten de creatieve bedrijfjes die onze economie draaiende houden en blijven ook als ze ouder worden steeds langer in de stad hangen, (…) Sex in the City is niet zomaar een kreet, het is een belangrijke basis voor het economische succes van Amsterdam.”
Geef een reactie