Eind goed al goed

Gelezen in NRC Handelsblad van 27 november 2014:

Terug uit Seoul, Korea, vis ik in de Amsterdamse Stopera een brochure uit de bak over ‘Zuidasdok. Ruimtelijke plannen in vogelvlucht’. De eerste vetgedrukte zin luidt: “Zuidasdok is een project om de bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en het noordelijk deel van de Randstad in de toekomst te kunnen blijven garanderen.” Dat klinkt als een noodzaak. Maar hebben we hier wel met een project te maken? Is dit geen stuk stad? En gaat het alleen om bereikbaarheid? Of is Zuidasdok niet meer dan een inpassing van een verbrede rijkssnelweg in een grote stad? En gaat Zuidasdok bereikbaarheid echt garanderen? Allemaal vragen. Het deed me trouwens denken aan een ingezonden stuk in Het Parool van 14 januari 2015 van Jos Nijhuis, directeur van Schiphol NV. Die vond Zuidasdok niet ver genoeg gaan, althans de bereikbaarheid van Schiphol is er volgens hem allerminst mee gegarandeerd. “Ondanks de nabijheid is Amsterdam vanaf de luchthaven niet goed te bereiken” Zowel Amsterdam als Schiphol groeien. Daarom pleitte hij voor doortrekking van de NoordZuidlijn vanaf Zuidasdok naar de luchthaven. Kortom, levert Zuidasdok werkelijk de garantie die de brochure belooft?

En dan was er een eerder bericht in NRC Handelsblad, verschenen op 27 november 2014. Het droeg de kop ‘Metro kwetsbaar door enkelspoor’. Ik kon het bijna niet geloven toen ik het las. Volgens het Gemeentelijke Vervoerbedrijf is de NoordZuidlijn bij ingebruikname in 2017 niet in staat om de verwachte stromen passagiers af te wikkelen. Het gaat om liefst 187.000 reizigers per dag! Reden voor het alarm: acht jaar geleden is er bezuinigd op het stukje spoor op …. de Zuidas. Daar komt enkelspoor in plaats van dubbelspoor. De hele lijn wordt hierdoor buitengewoon storingsgevoelig. Metrostation Zuidas is nu aangepast. “Dit vanwege de te verwachten drukte, omdat vertrekkende en instappende passagiers van hetzelfde perron gebruik moeten maken.” Eén defecte metro kan straks de hele lijn voor langere tijd stilleggen. Ondertussen worden bestaande tramlijnen in Amsterdam opgeheven. Glazig kijk ik nog eens naar de brochure. “Doel is een optimale doorstroming van het verkeer en vervoer te combineren met een nieuwe stedelijke ontwikkeling. In 2028 moet dit alles zijn gerealiseerd.” Opgelucht haal ik adem. In 2028 komt alles goed.


Posted

in

by

Comments

2 responses to “Eind goed al goed”

  1. Duco Vaillant, Noord/Zuidlijn Avatar

    @Zef Hemel
    Het enkelspoor bij station Zuid is altijd tijdelijk geweest. Daarnaast hebben wij als Noord/Zuidlijn (Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam) en GVB een andere kijk op dit tijdelijk enkelspoor dan in het NRC artikel (en dus ook in uw artikel) staat vermeld. Onze reactie op het artikel is hier te lezen: http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/krappe-dienstregeling-noordzuidlijn-door-enkelspoor-bij-zuid/

  2. Evert Verweij Avatar
    Evert Verweij

    Buitengewoon interessant artikel, het laat de kortzichtigheid van bestuurders rond de ontwikkeling van de Zuidas maar weer eens zien. Ik kan hier nog aan toevoegen dat er nóg een grote misser dreigt aangaande de Noord-zuidlijn en de Zuidas. Wat wil het geval? Op dit moment rijdt metrolijn 51 tussen het Centraal station en Amstelveen, via de stations Amstel en Zuid. Deze metro gaat bij het verlaten van het station Amsterdam Zuid via een tunnel onder de zuidelijke rijbaan van de snelweg A10 door, richting Amstelveen. Door de aanleg van de A10 onder de grond is er straks echter geen plaats meer voor deze (of een andere) tunnel voor de metro. Daardoor zal de aansluiting van de Noord-zuidlijn op de lijn naar Amstelveen definitief onmogelijk worden gemaakt. Volgens een besluit van de stadsregio uit 2013 zal de Amstelveenlijn worden gedegradeerd tot een ‘regiotram’ die niet verder gaat dan station Amsterdam Zuid.

    Mijn vader, Maarten Verweij, heeft hiervoor een paar jaar geleden in een artikel in Het Parool (d.d. 27-9-2012), en een paar maanden geleden in het OV-Magazine van november 2014 al eens aandacht gevraagd. Zie:

    http://www.ovmagazine.nl/2014/11/verleng-noordzuidlijn-tot-vu-1412/

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *