Moving bodies

Gelezen in ‘The Human Web’ (2003) van J.R.McNeill & William McNeill:

Zo tegen het eind van het jaar maken we de balans op. Ondanks alle miljonairs die hier af en aanrijden in de richting van de RAI (Miljonairs Fair), ziet het komende jaar er beroerd uit. De crisis is nog lang niet voorbij, zeker in Europa wacht ons nog veel ellende, de klimaatverandering is allesbehalve gekeerd, politiek is de situatie verre stabiel, van de Tweede Kamer – ‘doe eens normaal, man’- hebben we niet veel te verwachten, de wereld lijkt af te stevenen op een catastrofe. In ieder geval kunnen we vaststellen dat de Nederlanders, hoewel weldoorvoed en tevredener dan ooit, niet kunnen doorgaan met feesten. Wie eenmaal in China is geweest, weet dat de wereld ingrijpend is veranderd. Er gaat iets onherroepelijks gebeuren. Het beste is nu om de grote steden in de gaten te houden. Want daar gebeurt het.

In de Leeuwarder Courant van dit weekeinde lees ik dat de noordelijke provinciale besturen opnieuw studie hebben laten verrichten naar de aanleg van de Zuiderzeelijn, tussen Groningen en Lelystad. Denken ze nou echt dat zo’n spoorlijn op dit moment prioriteit moet krijgen? Dit kan alleen maar aardgas zijn. Het is alsof je honderd jaar wordt teruggeworpen in de tijd. Wereldhistorici John McNeill en William McNeill schreven in 2004 dat de nieuwe netwerken die van elektriciteit en glasvezel zijn, niet die van de trein en de auto. En kapitaal is de economische groeimotor, niet goederen of diensten. “Capital flows accelerated when a great ‘financialization’ of the world economy began in the late 1970s. (…) This newly relaxed regulatory environment combined with new technologies to make it far easier to make money in finance rather than in production or trade.” Het gevolg was dat de economie in de jaren tachtig en negentig veel langzamer groeide dan daarvoor, maar dat sommigen op aarde wel schatrijk werden. “People who could offer capital in the global marketplace enjoyed a tremendous advantage once capital could migrate instantly with few restrictions. People who could offer only labor prospered much less, because moving bodies remained more expensive and slower than moving money – and more regulated too.”  We hebben het geweten. Amper drie jaar na het verschijnen ging Lehman Brothers failliet, en daarna ging het mis, goed mis. Is het wel tijd voor een nieuwe Zuiderzeelijn? Voor nog meer ‘moving bodies?’ Ik dacht het niet. Eerder voor een nieuwe Marx.


Posted

in

,

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *