Noord-Zuidlijn vs. Crossrail

Gelezen in een commentaar op de Amsterdamse OV-visie op donderdag 10 januari 2008:

Railspecialisten zien weinig in doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Hun argument is dat nergens ter wereld een luchthaven per metro is aangesloten op het stedelijke gebied. Het is altijd trein of taxi of bus, liefst snelle een-op-eentransfers van luchthaven naar stedelijke bestemming of omgekeerd. Vliegpassagiers houden er niet van om met hun bagage onder de arm in de metro te stappen. Vreemd argument. Ik zou zeggen: laat Amsterdam nu eens de eerste zijn. Schiphol Amsterdam Airport is altijd de eerste geweest, met alles. Dat heet innovatief. En trouwens, het gaat in het geval van Amsterdam maar om een paar kilometer extra metrolijn. Why not? Als alternatief voor de trein en de (beroerde en veel te dure) taxi. Goede concurrentie dus! Bovendien koppel je daarmee de luchthaven in één keer aan het gehele Amsterdamse metronet. Op termijn kan je de lijn vanaf de Zuidas ook weer doortrekken naar Almere. In Rotterdam gaat de metro zelfs naar Spijkenisse. Waarom in het Amsterdamse dan niet naar een van ‘s werelds grootste luchthavens?? Trouwens, de railspecialisten constateren zelf dat de Noord-Zuidlijn als een zware stamlijn is gedimensioneerd, met stations relatief ver uit elkaar en diep in de grond verzonken. De in aanbouw zijnde lijn is eigenlijk te kort. Doortrekken naar Amstelveen genereert weinig nieuw verkeer ten opzichte van de huidige lijn 54. Doortrekken naar Schiphol des te meer. Mits je er natuurlijk voldoende interessante stedelijke functies voor luchthavengeoriënteerd bestemmingsverkeer langs situeert. Met de Noord-Zuidlijn, die de grachtengordel en het historische hart ontsluit, lijkt me dat nu al verzekerd. Eén kilometer extra en je zit bovendien in booming Hoofddorp.

Nee, dan Londen. Daar besloot de Britse regering onlangs tot de aanleg van Crossrail, een grotendeels onder de metropool Londen door te trekken snelle metro van west naar oost. Kosten: 28 miljard pond! Deze metro koppelt de luchthaven Heathrow rechtstreeks aan de City (Paddington) en Canary Wharf, plus in het verlengde het Olympische terrein. Gereed in 2018. That’s different cook!


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *