Snorfietshoofdstad Amsterdam

Gelezen in Het Parool van 2 oktober 2017:

 

Afbeeldingsresultaat voor aantal snorfietsen amsterdam

Bron: gemeente Amsterdam

Wie na de zomer weer de fiets pakte in Amsterdam om naar zijn werk te gaan moet het hebben gemerkt. Er is geen doorkomen meer aan. Gelukkig heeft de gemeente een flink aantal kruispunten aangepast om de steeds dikker wordende rijen wachtende fietsers te kunnen opvangen. Dat helpt. Op sommige plekken werden zelfs de verkeerslichten verwijderd. Ook dat scheelt. Verkeerslichten zijn gemaakt voor auto’s, maar voor fietsers zijn ze helemaal niet nodig. Op het Muntplein, waar geen auto’s meer mogen rijden, hebben fietsers nu eindelijk de ruimte. Zonder verkeerslichten mogen ze er ineens doorrijden, de voetgangers op de zebrapaden elegant ontwijkend. Het is een bijna komisch gezicht. Ook het geluidsniveau is op deze kruisingen flink verbeterd, net als de luchtkwaliteit.  De The Guardian wijdde er eind september een artikel aan. In ‘What happens if you turn off the traffic lights?’ interviewde de Britse krant  de Amsterdamse projectleider Iris van der Horst, die vertelde hoe alle betrokkenen eerst uiterst nerveus waren geweest toen de gemeente een proef wilde doen op Alexanderplein in Oost door de verkeerslichten daar uit te schakelen, bang als iedereen was voor ongelukken. Het hele proces van voorbereiding heeft meer dan acht maanden gekost. Maar twee weken na de uitschakeling stroomde alle verkeer soepel over het plein. “This pilot showed that less regulation can lead to responsible and alert road users,” vertelde de wethouder aan de Engelse journalist. Inmiddels worden bijna tachtig procent van alle ritten in het Amsterdamse stadscentrum op de fiets gemaakt.

Echter, alles dreigt om zeep te worden geholpen door de snelle toename van het aantal snorscooters. Op dit moment rijden er al meer dan 37.000 opgevoerde scooters op de Amsterdamse fietspaden. Tien jaar geleden waren dat er nog maar 8.000. Hun aantal is in korte tijd dus meer dan vervijfvoudigd. Het Parool schreef zelfs over een ‘groei-explosie’. En die snelle groei zet door. Alle extra ruimte die de gemeente op de fietspaden heeft gecreëerd wordt onmiddellijk opgesoupeerd door ronkende scooters. Een fietser die een kruising wil oversteken wordt nu vaak geconfronteerd met wel drie opgevoerde snorfietsen die van alle kanten tegelijk hem of haar belagen. Ingehaald worden op het fietspad door zo’n luidruchtige snorfiets was tot voor kort nog een licht ongemak, tegenwoordig wordt een fietser door een hele stroom scooters hinderlijk gepasseerd. Het is niet alleen gevaarlijk, het huilen staat een Amsterdamse fietser nader. In Het Parool las ik dat uit onderzoek door het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid SWOV blijkt dat driekwart van de snorfietsongevallen op het fietspad niet zou zijn gebeurd als de snorfiets op de rijweg zou hebben gereden. In landen als België, Duitsland, Denemarken, Zweden en Zwitserland bestaat een helmplicht voor snorfietsers die het snorgebruik flink dempt. In Den Haag echter weigert men in het verkeersreglement iets te veranderen. Per 1 januari 2018 wordt er in Amsterdam een milieuzone voor snor- en bromfietsen van kracht. Reden: uitstoot van kankerverwekkende stoffen. ‘Less regulation that can lead to responsible and alert road users’ ? Soms moet men keihard ingrijpen.


Posted

in

by

Comments

2 responses to “Snorfietshoofdstad Amsterdam”

  1. ReindeR Rustema Avatar

    Als het aan de industrie ligt moet de groei nog sterk toenemen de komende jaren. Want de Euro5-norm komt eraan. Die is streng. Daar kunnen brommertjes op brandstof praktisch niet aan voldoen. Die kleine motortjes uitrusten met complexe technologie zoals bij auto’s maakt ze te duur. Elektrische kunnen veel makkelijker aan de eisen voldoen. Die zullen dan ook verkocht worden als de regels van kracht worden. In het begin zullen ze nog duur zijn, zoals nu (met een lekkere verkoopmarge). Als de vraag toeneemt zal de prijs wel zakken.

    Maar in de tussentijd kunnen er nog veel gewone, vervuilende brommertjes worden verkocht. Het is uitontwikkelde technologie, het kan goedkoop geproduceerd worden. Vooral in Nederland kunnen ze verkocht worden, want hier is er een markt voor! Dankzij de verkeerscategorie snorfiets. Voor de industrie is het een puzzel om er precies genoeg van naar Nederland te halen. Die kunnen dan al op kenteken gezet worden voordat de Euro5-norm in gaat en daarna nog verkocht worden (met een jaar eerder op het kenteken). Enerzijds wil je er niet teveel van op voorraad hebben, maar je mist ook veel omzet als je niet op het laatste moment een flink aantal op kenteken zet. Er moet een spannende periode overbrugd worden tot de verkoop van de elektrische brommertjes/scooters het over kunnen nemen. Als de snorfietscategorie ondertussen verdwijnt dan zitten ze met een grote voorraad onverkoopbare brommers. Van snorfietsers is namelijk bekend dat ze eerder uitwijken naar fiets/ov dan naar een echte brommer (met geel kenteken).

  2. Paul Rijnaarts Avatar

    Belangrijk is dat al het verkeer in de stad 50 moet kunnen en mogen rijden. Of 30 in sommige gebieden, maar niemand houdt zich daar aan. Als alles 50 km/u kan en mag is er geen enkel obstakel meer om die vervelende en vooral vervuilende brommers naar de rijbaan te gooien. Neemt de aantrekkelijkheid van het fietsen ook weer toe. In den Haag luieren ze lekker achterover, want de hele wet had het bromverkeer helemaal niet moeten toelaten. Het is de meest vervuilende verkeersdeelnemer die je maar kunt voorstellen. Op de pont in Amsterdam scheelt je dat 5 jaar in levensverwachting, omdat ze gemiddeld weigeren te starten op het pontplein in plaats van op de pont zelf. Amsterdam zou daar keiharde maatregelen moeten nemen. Wie op de pont start, mag er gewoon niet meer op. Of een aparte pont, waar ze elkaar kunnen vergiftigen en niet de fietsers en voetgangers.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *