Sleets mainport-denken

Gelezen in Financial Times Deutschland van 29 oktober 2010:

Dat ons mainportdenken sleets is geraakt bewijst niet alleen de snelle opmars van Dubai Airport, die Schiphol qua omvang voorbij is gestreefd en op weg is ‘s werelds grootste luchthaven te worden, het is ook af te lezen aan de succesvolle omvorming van Tokio-Haneda. Tot voor kort was Narita de mainportluchthaven van Japan. Ze was eind jaren tachtig, na veel maatschappelijke oppositie, op enorme groei gebouwd, op een afstand van zeker 70 kilometer van Tokio, in uitgestrekte bossen – modern, efficiënt, anoniem. De oude luchthaven Haneda, stammend uit 1931, werd toen omgevormd tot luchthaven voor binnenlands verkeer. Niet minder dan 60 miljoen passagiers verwerkte sindsdien deze oude stadsluchthaven, waarmee ze nog altijd plaats vijf op de wereldranglijst innam. Haneda is dus allerminst een bescheiden luchthaven, maar een mainport was ze niet meer.

Recentelijk besloten de Japanners om opnieuw flink te investeren in Haneda. Het mainportdenken werd plots vaarwel gezegd. De oude stadsluchthaven kreeg een enorme impuls in de vorm van een investering van liefst 1 miljard euro in een nieuwe terminal en een nieuwe landingsbaan. Vorige maand werden deze geopend. Hierdoor is ruimte ontstaan voor 60.000 nieuwe vluchten, er wordt gerekend op vijf tot zeven miljoen nieuwe passagiers, meest toeristen uit Azië, Afrika en Europa. Zij hoeven nu niet meer de zeventig kilometer tussen Narita en Tokio af te leggen, maar arriveren midden in de metropool. Japan wil hiermee meer bestemmingsverkeer aantrekken. Omgekeerd worden in de metropool programma’s ontwikkeld die op deze nieuwe capaciteit inspelen. Noem het een metropolitane strategie. Eerder schreef ik al over de toeristische potentie van de vismarkt. Zo zijn er meer. De aankleding van de nieuwe terminal illustreert de moderne ambitie: alles in historische Japanse stijl. Hier geen Benthem & Crouwel (architecten van Schiphol), maar Japanse architecten als Yoshiaki Nakamura, bouwer van theehuizen en tempels, die de identiteit van Tokio verstaan. Hoogtepunt is Edo Koji, een nagebouwde straat uit het oude Edo. Er worden alleen spullen uit Tokio verkocht en in de eethuisjes op de terminal kunnen louter Japanse gerechten worden gegeten. Zelfs de muziek op de luchthaven is Japans. Jammer voor ons dat Europese vluchten voorlopig nog worden doorverwezen naar Narita; de rest van de wereld komt voortaan weer op Haneda aan. Haneda ligt op een kunstmatig eiland in de baai van Tokio, onder de rook van de stad. Vanouds is ze een geliefde plek voor bruidsparen uit Tokio om er te trouwen. Stel je je eens voor, bruidsparen uit Amsterdam die trouwen op Schiphol. Qua afstand zou het kunnen.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *