Gelezen in ‘Krassen op de eeuwigheid’ (2008):
Ab Oskam geeft in zijn interview in ‘Krassen op de eeuwigheid’ niet alleen een fascinerend beeld van zestien jaar directeurschap van de Dienst Ruimtelijke Ordening (1981-1996), maar ook van de geboorte van de Noord-Zuidlijn als grootstedelijk project. Natuurlijk, de gedachte aan deze ondergrondse ‘stadsspoorlijn’ is ouder, veel ouder zelfs dan zijn tijd bij de dienst, ze stamt uit het begin van de jaren ’60 van de twintigste eeuw. Maar het besluit tot de aanleg ervan dateert wel degelijk uit zijn Amsterdamse periode. Oskam: "In 1989 maakten we een nieuw structuurplan. De discussie over de ontwikkeling IJ-as versus Zuidas was op dat moment heel heftig. Bij Van der Vlis (de toenmalige wethouder RO, ZH) heb ik er toen op aangedrongen de Noord/Zuidlijn op de kaart te zetten. Die zag er eerst niks in, maar draaide later bij: ‘Zet dat lijntje maar op de kaart’, zei hij. Maar toen ik een maand later terug kwam van een reis naar China, was het lijntje weer geschrapt."
Bijna een misgeboorte dus. Het was Louis Genet die als wethouder het lijntje weer op de kaart durfde te zetten. In 1993. En daarna duurde het nog zes jaar voordat het contract met het Rijk werd getekend.
Geef een reactie