Glattalbahn

Gezien in Zürich op 5 april 2014:

Het vliegveld van Zürich ligt dicht tegen de stad gedrukt, het telt drie landingsbanen, het groeit opvallend snel: afgelopen jaar verwerkte de luchthaven al bijna 25 miljoen passagiers. Swiss is hier de grootste carrier. Afgelopen zaterdag werden we er gastvrij ontvangen en over de ontwikkelingen bijgepraat. Men vertelde ons over de extreme gevoeligheid van het omgevingshinderdossier, want uitgerekend een aantal chique villawijken grenzen aan de zones waar de vliegtuigen stijgen en landen. Men doet er dan ook alles aan om de vliegtuighinder te beperken. Treinen tussen de stad en de luchthaven rijden in hoge frequentie, waardoor passagiers binnen vijftien minuten op Zürich Centraal Station staan. Toch heeft men besloten om ook nog een hoogwaardige tramlijn tussen de stad en de luchthaven aan te leggen. We maakten een proefritje met deze spiksplinternieuwe ‘Glattalbahn’, waarvan het laatste deel in 2010 werd opgeleverd.

De 12,7 kilometer lange tramverbinding tussen de luchthaven en de stad slingert sierlijk door het verstedelijkte dal en ontsluit daar voorsteden, dorpen en stadswijken, zoals Schwamendingen, Dübendorf, Wallisellen, Oerlikon en Opfikon. Langs het tracé, door tunnels en over hoge viaducten, worden nieuwe kantoren- en woongebieden ontwikkeld die tot een verdere verdichting van het stedelijke weefsel zullen leiden. Zo bezochten we het barokke nieuwe hoofdkantoor van Allianz, ontworpen door de Nederlandse architect Wiel Arets, bij Glattzentren, opgenomen in een prachtig vormgegeven woonwijk in hoge dichtheid. Dankzij de nieuwe trambaan hoefde hier nauwelijks ruimte voor autoparkeren te worden ingeruimd. En dat alles zo vlak bij de luchthaven. Wordt het niet tijd dat we ook in Amsterdam zo’n hoogwaardige openbaar vervoerverbinding krijgen? Dus niet alleen een treinverbinding, maar ook een veel preciezere aansluiting van de metropool op Schiphol? De Noord/Zuidlijn bijvoorbeeld een paar kilometer doorgetrokken naar de nog veel grotere luchthaven, liefst tot in het hart van Hoofddorp.


Posted

in

by

Comments

One response to “Glattalbahn”

  1. ReindeR Rustema Avatar

    Ja de metro naar Schiphol doortrekken is een goed plan. Ik ben er op metronaarschiphol.petities.nl een petitie voor begonnen. Zie ook de aandacht ervoor op hierzijnwij.nu/nieuws/trek-de-noordzuidlijn-door-naar-schiphol/.

    Het grote bezwaar van de experts is dat er een wetmatigheid is dat er rond metrostations altijd gebouwd zal worden. Door deze lijn door te trekken verlies je zo een groen stuk dichtbij de stad. Ze bepleiten daarom het aanleggen van de Oostwestlijn.

    Wat mij betreft zou je de twee los van elkaar moeten zien. Want een Oostwestlijn brengt wel werknemers van/naar Schiphol, maar toeristen en zakenlui hebben meer aan een verbinding met Zuid en Centrum. Ik ben niet tegen de Oostwestlijn, maar de Noordzuid-lijn doortrekken is eenvoudig en waarschijnlijk goedkoper (want bovengronds). Eerst deze en op termijn de Oostwestlijn wat mij betreft.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *