Mensen verleiden

Gelezen in NRC Handelsblad van 15 oktober 2011:

Maria Garcia is ‘s werelds beroemdste krantenontwerper. De Cubaanse Amerikaan, 64 jaar oud, werkte in de afgelopen 41 jaar aan de vormgeving van 578 kranten over de hele wereld. Laatst nog voor Het Parool, NRC Handelsblad en AD. Net als planning draait het bij kranten om ‘storytelling’, beweert hij. “De nadruk op storytelling, het vertellen van verhalen, is een constante in mijn werk. Je verleidt de lezer als eerste met een goed verhaal.” Lange verhalen moeten mooi worden verbeeld. Bij elk herontwerp moet ook opnieuw worden nagedacht over de inhoud van de krant. “Drie dingen zijn belangrijk: maak de informatie in je krant eenvoudig te vinden, eenvoudig te lezen en presenteer het attractief.” Mooi is ook zijn observatie dat redacteuren dikwijls conservatief zijn, terwijl lezers juist openstaan voor veranderingen. Al deze raadgevingen kunnen planners in hun zak steken. Planning is immers voor 80 procent communicatie.

Opmerkelijk in het interview dat Jan Benjamin met Garcia in Wenen had, waren zijn uitweidingen over zijn werkwijze. “Ik ben een hardloper. Ik ren door steden waar ik ben voor mijn werk. En dan kijk ik om me heen. Wat ligt er in de vuilnisbakken? Welke kleur gordijnen hebben de mensen voor hun ramen? Die indrukken verwerk ik in mijn ontwerpen.” De krantenontwerper richt zich dus op steden. Net als vroeger horen kranten weer helemaal bij steden, hun identiteit moet daarbij aansluiten. Garcia: “Kranten moeten beter uitleggen wie zij zijn.” Ineens begreep ik de aanstaande verhuizing van NRC Handelsblad naar Amsterdam. Gordijnen hebben de Amsterdammers niet. Maar wat zou Garcia in de Amsterdamse vuilnisbakken hebben aangetroffen?


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *