Stad van 100 kilometer

Gelezen in ‘Scale’ (2017) van Geoffrey West:

 Afbeeldingsresultaat voor reos ministerie van bzk

Bron: Ministerie van BZK

Hoe groot is de bereidheid tot reizen? En kunnen we de afstand niet verder oprekken? Dat zijn de onderliggende vragen van de makers van REOS, de nieuwe nota Ruimtelijk Economisch Ontwikkelstrategie van de rijksoverheid. Door snellere verbindingen tussen de toplocaties in de grote steden en met Eindhoven te maken hopen de ambtenaren de agglomeratiekracht van Nederlandse steden te versterken. Die is namelijk te gering. Dat komt doordat onze steden relatief klein zijn. Op dit moment wordt daarom een ‘internationaal concurrerend portfolio van toplocaties’ ontwikkeld die complementair zouden zijn en die gezamenlijk een bijzondere economische potentie zouden aanboren. Hier vindt straks, aldus de nota, “concentratie van agglomeratievoordelen” plaats. Let wel, de beoogde ‘concentratie’ vindt plaats in een wijdlopig netwerk van onderling verbonden punten. Tussen Amsterdam en Eindhoven (126 km) bedraagt de reistijd op dit moment 1,41 uur, tussen Eindhoven en Rotterdam (110 km) 1,15 uur, tussen Amsterdam en Rotterdam (74 km) 1,10 uur. Maar dan moeten er geen files zijn. Met de HSL-Zuid kan tussen Amsterdam en Rotterdam een forse tijdwinst worden geboekt. Zo’n kostbare oplossing zou ook tussen de andere steden gevonden moeten worden.

Infrastructuur is dominant in het REOS-denken en het aanbrengen van zoveel mogelijk toplocaties een sport voor de steden die de uitvoeringsagenda van het Rijk hebben ondertekend. Door middel van grootschalige infrastructuur wordt hier geprobeerd om van Centraal Nederland één grote stad te maken. Exit Randstad. Kan zo’n netwerk van toplocaties ooit als kennisstad functioneren? De Israëlische transportingenieur Zahavi ontdekte in de jaren zeventig dat mensen waar ook ter wereld zelden langer willen reizen dan gemiddeld een uur per dag. Deze maat bepaalt uiteindelijk de omvang van steden. Alleen als het transport sneller wordt, kan een stad in omvang groeien. In ‘Scale. The Universal Laws of Life and Death in Organisms, Cities and Companies’ trekt de Brits-Amerikaanse wetenschapper Geoffrey West daaruit de volgende conclusie: “The size of cities has to some degree been determined by the efficiency of their transportation systems for delivering people to their workplaces in not much more than half an hour’s time.” De maximale omvang van steden, berekende West, is op dit moment 40 kilometer van rand tot rand. Bij REOS gaat het om een stad van tenminste 100 kilometer. Opgave is dus om de reistijd tussen de grote steden meer dan te halveren. Blijft de vraag welk ruimtelijk effect digitale infrastructuur zal hebben. Zelfs in Silicon Valley trekt iedereen op dit moment naar San Francisco. En kunnen al die investeringen niet beter ín de steden plaatsvinden? Trouwens, hoeveel extra agglomeratiekracht gaat deze kostbare spreidingsoperatie opleveren?  Ik kon het niet ontdekken.


Posted

in

by

Comments

3 responses to “Stad van 100 kilometer”

  1. wim Avatar
    wim

    For the Netherlands it is inevitable to redesign their map. A large scale expansion of municipal borders is very neccesary. on a global scale Amsterdam, with 850.000 ihabitants is a mere countryvillage. And all (Inter)national bussinisses want to estabish their head office in the same sweet km2 village square.

    I don’t know why DNB or AFM (or other financial institutions) can’t be in The Hague (or Utrecht)? (Royal Dutch has a better understnding and is in The Hague)
    Why is The Hague not part of ‘Great-Amsterdam’?.
    Why does Royal Philips board convene in Amsterdam, rather than Eindhoven?

  2. Paul Rijnaarts Avatar

    Het al oude pleidooi voor een een rondje randstad verdient opnieuw aandacht. Vandaar uit kunnen we wat pijlen richten op Den Bosch, Eindhoven en niet te vergeten Breda en Tilburg. De Brabantse economie draait als een trein, dus importeren in die randstadseconomie.
    Laatst mocht ik aanwezig zijn bij het provinciale Winterfestival van ZH. Daarbij kwam de vraag op welke provincies nu het beste functioneren. Brabant zat in dat rijtje, en heel veel andere provincies, ook in de randstad, niet.Maar ZH en Brabant steken met kop en schouders boven de rest uit.Amsterdam doet het steengoed, maar de provincie is wel een blok aan het been. Het omgekeerde zou moeten, neem een voorbeeld aan Brabant en ZH.

  3. losta Avatar
    losta

    We zouden natuurlijk moeten inzetten op drastische uitbreiding van Amsterdam. Nieuwe dichtbebouwde wijken verknoopt met metrolijnen. Van Haarlem tot Almere Buiten. Van Purmerend tot Weesp. Jammer dat veel lokale bestuurders de randen van de stad heilig hebben verklaard en er echte nationale regie ontbreekt.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *